Ga naar content

Heftruck van de toekomst rijdt op waterstof

Van oudsher rijden heftrucks in magazijnen op tractiebatterijen. Daar belooft op de niet al te lange termijn verandering in te komen, want de waterstof brandstofcel vormt hiervoor een uitstekend en haalbaar alternatief. Op Logistica - de toonaangevende vakbeurs op gebied van logistiek en goederenstroombeheersing in de Benelux – was afgelopen jaar veel aandacht voor dit thema.

Europese belangstelling zwelt aan


In de Verenigde Staten geniet het gebruik van waterstof in heftrucks reeds grote bekendheid. Het bekende heftruckmerk Hyster is – mede dankzij de overname van producent Nuvera – een van de grotere wereldwijde spelers op dit gebied. Het bedrijf hoopt de langzaam aanzwellende belangstelling in Europa voor het onderwerp verder aan te zwengelen met een aantal nieuwe producten.

Nog dit kwartaal zullen een aantal benodigde certificeringen voor de Europese markt gereed zijn. De verwachting van experts bij Hyster is dat de doorbraak van de waterstof brandstofcel in heftrucks daarna niet lang meer zal duren. Het merk start in haar Europese fabrieken met de bouw van speciale heftrucks op waterstof en biedt ook de mogelijkheid om huidige trucks om te bouwen.


Interessante kostenbesparingen bij grootschalige inzet


Het gebruik van heftrucks die rijden op waterstof biedt vele voordelen. Niet alleen op het gebied van milieu en energiebesparing, maar ook op het gebied van bedrijfsfinanciën. Wel moeten de heftrucks grootschalig worden ingezet om rendabel te zijn ten opzichte van bestaande alternatieven. Met een minimum van 15 trucks is de oplossing daarom alleen aantrekkelijk voor grotere magazijnen.

Voldoet een magazijn echter aan deze voorwaarden, dan is het gebruik van heftrucks op waterstof zeer voordelig. Alleen al de arbeidsproductiviteit neemt zienderogen toe, omdat er geen onnodige tijd meer verloren gaat aan het opladen van batterijen. De heftrucks zijn altijd en overal inzetbaar en hierdoor verdienen ze zichzelf uiteindelijk terug.


Efficiëntere ruimtebenutting en hogere duurzaamheid


Maar daar houden de voordelen van heftrucks op waterstof in het magazijn niet op. Ook de ruimte op de magazijnvloer wordt efficiënter benut, want de traditioneel veel vloeroppervlak in beslag nemende laadruimte kan worden vervangen door een simpele pomp voor waterstof. De vrijgekomen ruimte kan worden benut voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld palletstellingen of andere magazijnstellingen.

Natuurlijk mogen ook de voordelen op het gebied van duurzaamheid en milieu niet onbenoemd blijven. Heftrucks op waterstof leveren geen uitstoot van CO2 of gevaarlijke stoffen tijdens het laadproces op en past hiermee uitstekend in het beleid van Milieuverantwoord Ondernemen dat veel bedrijven – en dus ook magazijnen – tegenwoordig hanteren.
Delen op social media
Gerelateerde artikelen

Bandenstelling voor optimale bandenopslag

De bandenstelling is een zeer geliefd type stelling bij L.P. Petersen. Garages, transportbedrijven en andere ondernemingen in de automotive sector kunnen inmiddels niet meer zonder. Dat is niet zo vreemd, want elk bedrijf dat veel met banden werkt, wil deze op een efficiënte, voordelige en grootschalige manier opslaan. En dat is precies wat bandenstellingen u bieden.

3 misvattingen die valgevaar vergroten

In hoge magazijnen bestaat altijd het risico op een val. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers zelf vaak laconiek zijn over de risico’s. Aan het management dan ook de taak om de gevaren wél serieus te nemen en maatregelen te implementeren die het valgevaar waar mogelijk minimaliseren. Dat gebeurt niet altijd in voldoende mate, want met name 3 misvattingen zorgen voor onderschatting:

Reparaties aan uw magazijnstellingen

In een magazijn waar intensief gewerkt wordt, zijn beschadigingen aan magazijnstellingen soms nauwelijks te voorkomen. Sommige van deze schades vallen gelukkig nauwelijks op. Daarin schuilt echter ook het gevaar, want niet opgemerkte beschadigingen kunnen leiden tot gevaarlijke situaties voor de medewerkers in uw magazijn.