Ga naar content

Onderzoek naar nieuw verhuurmodel magazijnruimte

De enorme impact van Airbnb op de hotelbranche is wereldwijd bekend. Ook binnen andere branches, zoals de warehousing en logistieke dienstverlening, kan een dergelijk principe worden toegepast. Dit stellen studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Momenteel onderzoeken zij de behoefte aan een nieuw verhuurmodel voor flexibele opslagruimtes zoals magazijnen.

Airbnb-model voor magazijnruimteverhuur steeds populairder


Het toepassen van het Airbnb-principe op magazijnen is in principe niet helemaal nieuw. Al zes jaar geleden verschenen er online platforms die dit soort warehousingoplossingen aanbieden. In de Verenigde Staten vertolkt flexe.com nog altijd een voorlopersrol op dit gebied. En ook in Nederland begint het concept nu voet aan de grond te krijgen.

Afgelopen jaar werd bijvoorbeeld het nieuwe platform Stockspots geïntroduceerd. Inmiddels zijn hier al meer dan honderd beschikbare magazijnruimtes met in totaal 404.640 m2 aan vloeroppervlak aangemeld. Belangstellenden kunnen hier tijdelijk hun voorraden kwijt en hebben hierbij de keuze uit locaties met uiteenlopende faciliteiten zoals heftrucks en palletstellingen.


Wat zijn de voordelen van het nieuwe verhuurmodel?


Hoewel de grote belangstelling voor Stockspots veelbelovend is, willen de studenten van de HvA weten of deze flexibele vorm van magazijnopslag ook daadwerkelijk de gehoopte voordelen biedt voor gebruikers. Hoeveel meerwaarde biedt zo’n magazijnomgeving bijvoorbeeld op het gebied van voorraadbeheer en transparantie?

Ook voor verhuurders van de magazijnruimte hebben de studenten een aantal vragen. Zo willen zij bijvoorbeeld weten of platforms zoals flexe.com en Stockspots in functionaliteiten voldoen aan de behoefte. Ook onderzoeken ze of een betere afstemming van vraag en aanbod in de praktijk leidt tot een efficiënter gebruik van de bestaande infrastructuur in Nederland.


Enquêtes voor gebruikers en verhuurders van magazijnen


Naast inzicht in de wensen en behoeften van zowel gebruikers als verhuurders, hopen de studenten beter zicht te krijgen op de noodzakelijke voorwaarden om tot succesvolle transacties te komen. Denk hierbij onder meer aan de benodigde informatietechnologie en operationele servicelevels. Een soepele afhandeling van zulke complexe processen is op grote schaal immers zeker geen vanzelfsprekendheid.

De studenten van de HvA hebben voor het onderzoek twee enquêtes gemaakt voor zowel de gebruikers als de verhuurders van magazijnruimte. Deelnemers komen automatisch in aanmerking voor drie gratis consults over een opname en advies over de voorraadsituatie.
Delen op social media
Gerelateerde artikelen

Waar plaats ik mijn palletstellingen?

Een goede magazijninrichting is cruciaal voor een veilige werkomgeving. Maar naast veiligheid, heeft de inrichting ook grote gevolgen voor de efficiëntie van uw arbeidsprocessen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over waar u uw magazijnstellingen plaatst. En dat geldt in het bijzonder als het om grote stellingen zoals palletstellingen gaat.

Nieuwe of gebruikte palletstelling kopen?

Heeft u meer opslagruimte nodig in uw magazijn voor grote of zware goederen? Dan is het kopen van extra palletstellingen een zeer efficiënte oplossing. Als u de knoop eenmaal heeft doorgehakt, rest alleen nog de vraag of u kiest voor nieuwe of gebruikte exemplaren. In dit artikel zetten we de voordelen en nadelen van beide opties tegenover elkaar.

Een goede routing van heftrucks en personeel

In grote magazijnen waar gewerkt wordt met magazijnstellingen zoals palletstellingen, is vaak sprake van veel verkeer van en naar de stellingen. Overstekende medewerkers en geparkeerde heftrucks leiden echter tot onnodige opstoppingen en vertraging. Een betere routing in het magazijn voorkomt dit en resulteert in een hogere arbeidsefficiëntie.