Ga naar content

5 gevaarlijke plekken in en rondom het magazijn

Binnen en buiten het magazijn is het een drukte van belang. Heftrucks en vrachtwagens rijden af en aan en medewerkers te voet haasten zich naar laaddocks en magazijnstellingen. Al deze bedrijvigheid brengt echter ook risico’s op ongevallen met zich mee. Er zijn in het bijzonder 5 plekken in het magazijn waar de veiligheid in het geding is:

Docks


Niet geheel verrassend behoren de laaddocks tot de gevaarlijkste plekken in het magazijn. Het is immers niet alleen de plek waar vrachtwagens aan- en wegrijden, maar ook waar heftrucks de geleverde goederen verzamelen om ze vervolgens naar hun stellingen te brengen. Het gevaar op aanrijdingen met lopend personeel is rondom deze plekken dan ook relatief groot. Gelukkig is de oplossing relatief eenvoudig in de vorm van leuningen en hekwerken.


(Door)gangen


Gangen in magazijnen leveren traditioneel een spanningsveld op tussen beschikbare vloeroppervlakte en veiligheid. Hoe smaller immers de gang, hoe meer ruimte voor magazijnstellingen. En hoe breder de gang, hoe minder groot de kans op een aanrijding. Een slimme ganginrichting is dan ook noodzakelijk om de kans op ongevallen te beperken. Ook doorgangen zijn van oudsher gevaarlijke plekken; kruisende verkeersdeelnemers zijn voor elkaar moeilijk zichtbaar.


Magazijnstellingen


Stellingen van goede kwaliteit hebben een enorm lange levensduur. Maar sommige factoren kunnen de levensduur – en daarmee de veiligheid – ervan verminderen. Veelvoorkomend zijn bijvoorbeeld aanrijdingen met heftrucks in het magazijn. Een hierdoor ingedeukte staander resulteert in een verlaagde belastbaarheid en vergroot de kans op ongelukken. Het plaatsen van aanrijdbeveiliging en het uitvoeren van regelmatige magazijninspecties is dan ook geen overbodige luxe.


Entresolvloeren


Entresolvloeren (ook wel bekend als tussenvloeren) zijn plekken waar de kans op valgevaar relatief groot is. Werken op meerdere verdiepingen in het magazijn zorgt weliswaar voor een hogere efficiëntie van Value Added Logistics, maar brengt ook meerdere risico’s met zich mee. Denk alleen al aan een gebrekkig draagvermogen van de constructie of lading die aan de rand van de entresolvloer wordt geplaatst. Hekken en leuningen (ook op trappen!) lossen in deze situaties al veel op.


Buitenterrein


Sommige goederen lenen zich minder goed voor binnenopslag en worden daarom opgeslagen in stellingen op het buitenterrein. Dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van drukke verkeersstromen. Duidelijke rijroutes, bebording en bewegwijzering zijn voor chauffeurs noodzakelijk om het overzicht te bewaren en niet in aanrijding te komen met lopend personeel.  
Delen op social media
Gerelateerde artikelen

Internet of Things verovert magazijnen

Internet of Things staat bekend om zijn slimme toepassingen voor de gehele supply chain. Ook activiteiten op het gebied van orderverwerking en opslag worden hierdoor een stuk efficiënter. Verouderde magazijncontrolsystemen worden vervangen door nieuwe varianten met hypermoderne sensoren, verbeterde connectiviteit en hogere intelligentie.

Veilige blokstapeling in het magazijn

In sommige magazijnen worden regelmatig complete pallets in- of uitgeslagen. In de tussenliggende tijd worden ze opgeslagen en blokstapeling is daarvoor een ruimtebesparende methode. Deze manier van stapelen brengt echter ook bepaalde veiligheidsrisico’s met zich mee. In dit artikel geven we tips hoe u deze waar mogelijk kunt reduceren.

Een goede routing van heftrucks en personeel

In grote magazijnen waar gewerkt wordt met magazijnstellingen zoals palletstellingen, is vaak sprake van veel verkeer van en naar de stellingen. Overstekende medewerkers en geparkeerde heftrucks leiden echter tot onnodige opstoppingen en vertraging. Een betere routing in het magazijn voorkomt dit en resulteert in een hogere arbeidsefficiëntie.