Ga naar content

5 gevaarlijke plekken in en rondom het magazijn

Binnen en buiten het magazijn is het een drukte van belang. Heftrucks en vrachtwagens rijden af en aan en medewerkers te voet haasten zich naar laaddocks en magazijnstellingen. Al deze bedrijvigheid brengt echter ook risico’s op ongevallen met zich mee. Er zijn in het bijzonder 5 plekken in het magazijn waar de veiligheid in het geding is:

Docks


Niet geheel verrassend behoren de laaddocks tot de gevaarlijkste plekken in het magazijn. Het is immers niet alleen de plek waar vrachtwagens aan- en wegrijden, maar ook waar heftrucks de geleverde goederen verzamelen om ze vervolgens naar hun stellingen te brengen. Het gevaar op aanrijdingen met lopend personeel is rondom deze plekken dan ook relatief groot. Gelukkig is de oplossing relatief eenvoudig in de vorm van leuningen en hekwerken.


(Door)gangen


Gangen in magazijnen leveren traditioneel een spanningsveld op tussen beschikbare vloeroppervlakte en veiligheid. Hoe smaller immers de gang, hoe meer ruimte voor magazijnstellingen. En hoe breder de gang, hoe minder groot de kans op een aanrijding. Een slimme ganginrichting is dan ook noodzakelijk om de kans op ongevallen te beperken. Ook doorgangen zijn van oudsher gevaarlijke plekken; kruisende verkeersdeelnemers zijn voor elkaar moeilijk zichtbaar.


Magazijnstellingen


Stellingen van goede kwaliteit hebben een enorm lange levensduur. Maar sommige factoren kunnen de levensduur – en daarmee de veiligheid – ervan verminderen. Veelvoorkomend zijn bijvoorbeeld aanrijdingen met heftrucks in het magazijn. Een hierdoor ingedeukte staander resulteert in een verlaagde belastbaarheid en vergroot de kans op ongelukken. Het plaatsen van aanrijdbeveiliging en het uitvoeren van regelmatige magazijninspecties is dan ook geen overbodige luxe.


Entresolvloeren


Entresolvloeren (ook wel bekend als tussenvloeren) zijn plekken waar de kans op valgevaar relatief groot is. Werken op meerdere verdiepingen in het magazijn zorgt weliswaar voor een hogere efficiëntie van Value Added Logistics, maar brengt ook meerdere risico’s met zich mee. Denk alleen al aan een gebrekkig draagvermogen van de constructie of lading die aan de rand van de entresolvloer wordt geplaatst. Hekken en leuningen (ook op trappen!) lossen in deze situaties al veel op.


Buitenterrein


Sommige goederen lenen zich minder goed voor binnenopslag en worden daarom opgeslagen in stellingen op het buitenterrein. Dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van drukke verkeersstromen. Duidelijke rijroutes, bebording en bewegwijzering zijn voor chauffeurs noodzakelijk om het overzicht te bewaren en niet in aanrijding te komen met lopend personeel.  
Delen op social media
Gerelateerde artikelen

Internet of Things verovert magazijnen

Internet of Things staat bekend om zijn slimme toepassingen voor de gehele supply chain. Ook activiteiten op het gebied van orderverwerking en opslag worden hierdoor een stuk efficiënter. Verouderde magazijncontrolsystemen worden vervangen door nieuwe varianten met hypermoderne sensoren, verbeterde connectiviteit en hogere intelligentie.

Hoe flexibel is een palletstelling?

De palletstelling is een ware klassieker onder de magazijnstellingen. Dit type stelling is in talloze magazijnen te bewonderen en dat heeft een simpele reden: veel grote en zware goederen worden nu eenmaal op pallets getransporteerd. Maar hoe flexibel zijn palletstellingen nu eigenlijk? Wij gaan er in dit artikel nader op in.

Zorgen over toenemende aantal arbeidsongevallen

Gemiddeld vallen er 4 doden per jaar door ongelukken met heftrucks. Het illustreert nog maar eens het belang van een goede veiligheid in en rondom het magazijn. Zeker in een omgeving waar gewerkt wordt met hoge palletstellingen, vormt het af- en aanrijden van trucks een risico voor personeel te voet. Daarnaast wijst het stijgende aantal arbeidsongevallen op diverse andere veiligheidsrisico’s volgens Inspectiedienst SZW.